Rosa Bohemica, jež dala název našemu hudebnímu festivalu, je ve skutečnosti barokní kniha ze 17. století, jejímž jménem jsme se nechali inspirovat. Co ukrývá historická publikace z roku 1668 nám řekne muzikolog a majitel tohoto vzácného tisku Jiří K. Kroupa. V druhé části večera vás zveme na koncert polské houslistky Katarzyny Olsewské a českého violoncellisty Petra Hamouze, výrazných představitelů historicky poučené interpretace staré hudby, kteří nás nečekaně vezmou na výlet časem. Navzdory jejich dominantnímu hudebnímu působení převážně v období baroka se můžeme těšit na skladby pro smyčce od autorů Rejchy, Cimy, Bacha, Duranowskeho, Honeggera, Martinů a dalších.
Koncert se koná ve spolupráci s Kostelem sv. Vavřince.
Jiří K. Kroupa
Absolvent oboru čeština – dějepis na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (1987: PhDr.; diplomová práce: Obraz Mexika, Marian a Filipín v relacích misionářů české provincie S. J., 1678-1700), vědecký pracovník Ústavu pro klasická studia AV ČR v Praze (1988-2002) a Botanického ústavu AV ČR v Průhonicích (2002-2008), od roku 2002 vědecký pracovník a předseda správní rady Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě, od roku 2011 doktorské studium v Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (disertační práce Jezuité a hudební kultura v Praze 1556-1623). Dlouholetý vědecký redaktor nakladatelství KLP – Koniasch Latin Press, řešitel a spoluřešitel řady grantových projektů, vedoucí redaktor ediční řady Clavis monumentorum musicorum Regni Bohemiae a onlinového periodika Clavibus unitis. Badatelské zaměření: starší hudební kultura v českých zemích, bohemikální (české a latinské) písemnictví, edice nenotových hudebních pramenů, digitalizace obrazových a textových dat, počítačové zpracování a zpřístupnění kulturněhistorických dat v databázových systémech.
Petr Hamouz & Katarzyna Anna Olszewska
Katarzyna Anna Olszewska v roce 2019 absolvovala studium ve třídě barokních houslí u Sirkky-Liisy Kaakinen-Pilch a Zbigniewa Pilcha na Hudební akademii v Krakově. Jako sólistka, koncertní mistryně nebo komorní hráčka vystoupila na řadě festivalů, mimo jiné na Trigonale Festival der Alten Musik, Actus Humanus, Bachově festivalu ve Świdnici, Opera Rara, Kromer Festival Biecz, Copenhagen Baroque Festival nebo Höör Barockfestival. Při vedení orchestru od houslí (bez dirigenta) vystoupila například v provedení Haydnových symfonií č. 91 a 92 „Oxfordská“ v Krakově v lednu 2025, stejně jako v Symfonii č. 76 Josepha Haydna a Mozartově Klavírním koncertu d moll s Kristianem Bezuidenhoutem jako sólistou na Bachově festivalu ve Świdnici v roce 2024. Je mimo jiné laureátkou soutěže Indianapolis Baroque Competition a držitelkou druhé ceny ze soutěže Jose Herrando Baroque Violin Competition ve Španělsku. Je stálou členkou souboru Capella Cracoviensis a spolupracuje také s ansámbly jako Arte dei Suonatori, Il Pomo d’Oro nebo Orkiestra Kore, s nimiž koncertovala po celé Evropě, stejně jako v Asii, Jižní Americe, Spojených státech a Kanadě.
Petr Hamouz začal hrát na violoncello v šesti letech a později studoval na Pražské konzervatoři u Tomáše Strašila. Během studií se začal intenzivně věnovat historickému violoncellu a interpretaci staré hudby. Zúčastnil se řady letních kurzů a mistrovských tříd u předních interpretů, mezi nimiž byli Jennifer Morsches, Bruno Cocset, Christophe Coin, Hidemi Suzuki a Irmtraud Hubatschek. Po absolvování bakalářského studia na Týnské škole a Univerzitě Karlově v Praze pod vedením Marka Štryncla pokračoval ve studiu na Královské konzervatoři v Haagu u Lucie Swarts a Jaapa ter Lindena. V roce 2014 získal titul Master of Music s vyznamenáním *cum laude* „za osobitost v dosažení tohoto výsledku a vynikající vedení orchestru ve violoncellovém koncertu C dur, op. 4 od Antonína Krafta“. V sezóně 2012/13 byl Petr vybrán do Evropského barokního orchestru (European Union Baroque Orchestra) a zúčastnil se koncertních turné pod vedením osobností jako Lars Ulrik Mortensen, Margaret Faultless, Riccardo Minasi a Paul Agnew. Ve stejném roce se stal zakládajícím členem souboru Radio Antiqua, se kterým pravidelně vystupuje. Mezi jejich největší úspěchy patří vítězství na soutěži Göttingen Historical Music Series 2013/2014 a druhé místo *ex-aequo* spolu s cenou publika na mezinárodní soutěži Van Wassenaer Competition v roce 2016. Petr koncertuje po celé Evropě a spolupracoval s předními soubory a umělci, jako jsou Ensemble Inégal, Musica Florea, Collegium 1704, Arte dei Suonatori, Wrocław Baroque Orchestra, The Counterpoints, PRJCT Amsterdam, Collegium Marianum, Kölner Akademie, Czech Ensemble Baroque, Andreas Scholl, Enrico Onofri, Simon Standage a Rolando Villazón.
Kostel sv. Vavřince pod Petřínem
Praha
Bývalý kostel Sv. Vavřince pod Petřínem v Hellichově ulici č. 18, (v Nebovidech čp. 553) je původně románská stavba z 12. století. Osada Nebovidy i s kostelem patřila ke klášteru Sv. Jiří na Hradčanech. Kostel byl přestaven v r. 1378, kdy získal severní sakristii. Zachovala se okna, křířové klenby a nástěnné malby. Po barokní přestavbě byl odsvěcen a zrušen v r. 1784, včetně zvonice (čp. 553) a později byl přeměněn na obytný dům. V letech 1985 – 1991 prodělal generální rekonstrukci. Chátrající objekt byl proměněn v hudební a výstavní síň. Po umístění varhan v r. 1995 se prostor využívá pro koncerty festivalu Pražské jaro. Nahrává se zde renesanční a barokní hudba.