alternativní a jazzové improvizace na gregoriánský chorál
ÚČINKUJÍ
Mélusine de Pas – viola da gamba
Štěpánka Balcarová – jazzová trumpeta
Jiří Hodina – zpěv
Tomáš Reindl – bicí nástroje
Do chrámu z gotické doby pro současné publikum letos přivezeme netradiční hudební formaci hudebníků, kteří se věnují jak interpretaci velmi staré hudby, tak se nebojí experimentovat s ryze moderními improvizačními prvky. Koncert se koná ve spolupráci s městysem Panenský Týnec.
Tomáš Reindl
(aka Omnion) je hudební skladatel, multiinstrumentalista a hráč na tabla. Ve své hudbě rád překračuje žánrové bariéry, inspiruje se starými evropskými i mimoevropskými hudebními tradicemi, zároveň však využívá i současné technologie a živou elektroniku. Skladbu vystudoval na pražské HAMU (magisterské i doktorské studium), kde nyní vyučuje Etnomuzikologii a další hudebně teoretické předměty. Dlouhodobě se zabývá indickou klasickou hudbou, kterou studoval pod vedením indických mistrů a které se věnuje i ve své dizertaci. Je autorem knihy Indický rytmický systém: Zdroj inspirace západních skladatelů. V poslední době složil Tomáš Reindl hudbu ke dvěma úspěšným tanečním představením ve spolupráci s ansámblem 420 PEOPLE a divadlem ARCHA – INspiraCe (2021) a HeART of NOISE (2023). Dlouhodobě spolupracuje i s Orchestrem BERG např. JOGA: Svérázný melodram pro guru, cvičence a orchestr (2017), ve kterém hlavní roli ztvárnila legendární pěvkyně Soňa Červená (toho času ve svých 93 letech!).
Mélusine de Pas
Ke staré hudbě se Mélusine de Pas poprvé dostala v souboru Pages de la maîtrise de Centre de Musique Baroque de Versailles pod vedením Oliviera Schneebeliho. Ve svém pěveckém vzdělávání pokračovala u Nicole Cortiové a Lionela Sowa ve sboru katedrály Notre Dame de Paris a později zpívala také pod taktovkou Hervého Niqueta, Bruna Boterfa a Johna Nelsona. Důležitým mezníkem v hudební formaci jí byl nakonec Choeur grégorien de Paris. Violu da gamba objevila Mélusine de Pas u Philippa Foulona. Na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris studovala u Nimy Ben David, Christopha Coina a na Koninklijk Conservatorium v Bruselu u Philippa Pierlota. Mezi soubory, s nimiž příležitostně vystupuje na koncertech nebo nahrávkách, patří Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Collegium 1704, Musica Florea, Wrocław Baroque Ensemble, Czech Ensemble Baroque či Cappella Mariana. Se saxofonistou Vincentem Lê Quangem experimentovala na pařížské konzervatoři s volnou improvizací. Tato zkušenost ji dovedla k instrumentální i pěvecké spolupráci s umělci, jako jsou skladatelé Jan Trojan, Michal Rataj, Patrik Kako, Ian Mikyska, Tomáš Reindl, trumpetistka Štěpánka Balcarová, trombonista Jan Jirucha, houslistka Anna Romanovská Fliegerová a herečka Lucie Trmíková, a to v rámci alternativních představeních zahrnujících divadlo, elektronickou hudbu a němý film.
Štěpánka Balcarová
je česká trumpetistka, skladatelka a dirigentka. V roce 2012 dokončila magisterský program na prestižní polské Hudební akademii Karola Szymanovského v Katovicích v oboru jazzová trubka. Jazzovou skladbu a aranžování studovala později v Grazu pod vedením renomovaného skladatele a bandleadera Eda Partyky. V současné době žije v Praze, kde působí jako pedagog na jazzové katedře HAMU a na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. Štěpánka Balcarová je kapelnicí několika hudebních projektů. Je to především jazzový big band Concept Art Orchestra, septeto s polskou zpěvačkou Małgorzatou Hutek nebo nově vzniklý česko-polský kvartet. Působí také v Trialogu Petra Kořínka a příležitostně spolupracuje s dalšími významnými hráči české i zahraniční jazzové scény. Od roku 2019 připravuje pro Český rozhlas hudební pořad Jazzový podvečer, který mohou posluchači slyšet každou čtvrtou neděli v měsíci od 18:00 na stanici Vltava.
Jiří Hodina
je lektorem a aktivním muzikantem se širokým záběrem, od staré hudby až po aranžmá lidových písní. Vystudoval sólový zpěv na konzervatoři v Praze a dirigování gregoriánského chorálu na Conservatoire de Paris. Systematicky se věnuje výuce gregoriánského chorálu, například na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích a na letní škole Convivium. Je také lektorem projektu o.s. Půlnebí Hlasohled a spolu s Maticí Velehradskou vede „Liturgické víkendy“ gregoriánského chorálu na Velehradě. Je jedním ze zakládajících členů souboru Schola Gregoriana Pragensis, kde působil 15 let. Byl také u zrodu Českomoravské hudební společnosti (dnes Čechomor) a v roce 1997 založil vlastní skupinu Marcipán, zaměřenou na české a moravské lidové písně. Jeho zatím posledním hudebním projektem je skupina Mantaban přinášející nové podněty a osobitost tradice lidové písně.
Nedostavěný gotický chrám
Panenský Týnec
Zažít hudbu pod širým nebem a přitom v gotickém chrámu? To nás čeká v jednom letním prázdninovém večeru, kdy se zdi chrámu rozezní hudbou dávných věků a nad našimi hlavami budou svítit miliardy hvězd. Prostor nikdy nedokončeného chrámu pravděpodobně ze 14. století přitahuje návštěvníky po staletí. Svojí uměleckou hodnotou se řadí k nejdokonalejším českým památkám, byť trochu pozapomnělým. Chrám se skládá z 21 metrů dlouhého kněžiště, nedokončené stěny mají na výšku asi 20 metrů. Za husitských válek byla stavba přerušena, po Bílé Hoře nadobro zastavena a nedostavěný klášter zůstal torzem. Místo bývá často navštěvováno pro své pozitivní účinky. Ať už je na sobě pocítíte nebo ne, nedostavěné torzo gotické stavby je nesmírně působivé.