DATUM

27/07/2025

18:00

MÍSTO

Bohutín

 

Kostel sv. Maří Magdalény

CENA
Základní vstupné 250,- Kč, snížené vstupné 150,- Kč, děti do 6 let zdarma, kapacita 150 míst.

Znamenitý klavírista Václav Jan Křtitel Tomášek

koncert

ÚČINKUJÍ

    • Musica Florea
    • Petra Matějová – hammerklavier

Musica Florea je synonymem hry na dobové nástroje podložené studiem historických pramenů a estetiky, badatelské činnosti a kreativního oživování zapomenutých interpretačních stylů. Soubor, na jehož kontě je mimo jiné komplet nahrávek symfonií Antonína Dvořáka, byl přizván k festivalovému koncertu do místa jemu nejpovolanějšího, do kostela, kam chodíval Antonín Dvořák hrát na varhany a sám inicioval provádění velkých duchovních skladeb, mezi nimi i díla W. A. Mozarta či V. J. K. Tomáška. A právě tyto autory jsme zařadili i na program bohutínského koncertu, jemuž bude vévodit předchůdce dnešního klavíru – hammerklavier.

Koncert se koná ve spolupráci s Památníkem Antonína Dvořáka, Římskokatolickou farností Bohutín a Středočeským kulturním létem.

Znamenitý klavírista Václav Jan Křtitel Tomášek

Václav Jan Křtitel Tomášek byl zásadní osobností české hudby v 1. polovině 19. století. Všestranně vzdělaný vyhledávaný učitel i tvůrce posunul významně vývoj moderní písně na německé i české texty a klavírní žánry směrem do romantických forem a nálad. Stal se také uznávaným klavíristou. Založil soukromou hudební školu zaměřenou na výuku klavíru a skladby, která dobře konkurovala pražské konzervatoři i varhanické škole v Praze. Jeho klavírní kvartet op. 22, který je základem programu, dokonale ilustruje skladatelovu genialitu a skvělou obeznámenost s tehdejšími možnostmi raně romantických klavírů.

Musica Florea

Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace v České Republice. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od baroka až po 20. století. Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. M. Kožená, P. Jaroussky, N. Argenta, V. Gens, Peter Kooij, Le Poème Harmonique ad.) a obdržela řadu prestižních ocenění (např. Diapason d’Or, Cannes Classical Award ad.). Je též iniciátorem nastudování oper a baletů především období baroka, často v novodobých premiérách (např. opera J. J. Fuxe Costanza e Fortezza, opera G. F. Händla, F. Bononciniho a F. Amadeiho Muzio Scevola na festivalu Händel-Festspielle, ad.). V roce 2014 přispěla ke vzniku unikátního převozného barokního divadla Florea Theatrum vytvořeného dle dobových principů. Rozsáhlé oratorní skladby či mše pak realizuje Musica Florea ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum, který také založil a jako sbormistr vede Marek Štryncl.

Petra Matějová

Již řadu let spojuje Petra Matějová ve své kariéře hru na moderní klavír i na jeho historické podoby. Její snahou je každý repertoár maximálně přiblížit zvukové a interpretační estetice doby, ve které vznikal, což souvisí také s výběrem odpovídajícího typu nástroje. K tomuto interpretačnímu proudu se přiklonila zejména během šestiletého pobytu v Paříži, kde se po absolutoriu na pražské AMU a Konzervatoři specializovala ve hře na kladívkový klavír. Na moderní i historický klavír nahrála mnoho snímků pro Český, Slovenský a Španělský Rozhlas (Rejcha, Mozart, Janáček, Fibich, Voříšek, Tomášek, Franck, Haydn, Mendelssohn, Beethoven) a pro francouzskou televizní stanici Mezzo (Schubert). V roce 2004 natočila v Paříži sólové CD s díly Voříška, Beethovena a Schuberta. V roce 2012 dokončila kompletní nahrávku Voříškova klavírního díla pro Český rozhlas. Vystoupila na festivalech ve Francii a Španělsku, i Čechách (Pražské jaro, pravidelně koncertní sezóna FOK, Haydnovy slavnosti ad.) a na Slovensku (Dny staré hudby, Hammerklavierfest), dále se představila sólově nebo v různých komorních seskupeních ve většině evropských zemí. Od r. 1995 pravidelně vyučuje klavír a komorní hru na letních kursech, v letech 2007-2009 vedla třídu kladívkového klavíru na Letní škole staré hudby ve Valticích. V letech 2008-2013 vyučovala hru na kladívkový klavír na JAMU v Brně. V roce 2014 úspěšně obhájila doktorskou práci v interpretaci v mezinárodním programu tzv. doktorátu „pod dvojím vedením“ na Pařížské konzervatoři a Sorbonně, a na JAMU v Brně na téma Klavírní dílo J. V. H. Voříška.

Kostel sv. Maří Magdalény

Bohutín

Nový kostel z r. 1887, po dokončení si Dvořák přišel prohlédnout nové varhany V kostele se často pořádaly mše pro třeba i 80 zpěváků a hudebníků (třeba Heydnovy či Mozartovy), Dvořák občas hrál na varhany, někdy účinkovala i jeho žena Anna či dcera Magda Hlavním organizátorem hudebního života byl v Bohutíně Dvořákův přítel, řídící učitel a ředitel Kůru Karel Peták. Dvořák ho často navštěvoval v Bohutíně doma. Bral s sebou dceru Otilii (pozdější ženu J. Suka), která s Petákovou dcerou Annou hrávala při těchto příležitostech skladby pro čtyřručný klavír. Dvořák také chodil často do Bohutína ke kostelu vyzvedávat své návštěvy (třeba Leoše Janáčka), kteří tudy přijížděli od Příbrami poštovní vozem. Dále na Vysokou pak již šli společně pěšky.